• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Suomi
  • Svenska
  • English
MTLH-logo

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto

Tuettuja lomia ja tukihenkilötoimintaa

MENUMENU
  • Hakijalle
    • Mikä on tuettu loma?
    • Kuka voi hakea tuettua lomaa?
    • Miten haen tuettua lomaa?
    • Kenelle loma myönnetään?
    • Voinko perua tai siirtää loman?
    • Hakijan tietosuoja
  • Lomavalikoima
    • Lomia perheille
      • Perhelomat
      • Muksulomat
    • Lomia työikäisille
      • Työikäisten lomat
      • Loma nuorille aikuisille
    • Lomia ikääntyneille
      • Seniorilomat 60-v. +
      • Seniorilomat 75-v. +
      • Lomat Eläkeliiton piireille
      • Lomat yksin matkustaville
    • Vertaislomat
      • Perhelomat
      • Aikuisten lomat
      • Lomateemat vertaislomilla
      • Avustaminen lomalla
    • Lomia yrittäjille ja maatalousyrittäjille
      • Perhelomat
      • Työikäisten lomat
      • Seniorilomat
    • Virtuaalilomat
    • Lomakohteet
    • Vuosiesite
  • Hae lomaa
  • Palaute
  • Ammattilaisille
    • Perustietoa
    • Viestintä
    • Tutkimukset
    • Webinaarit
    • Hae lomaa järjestöllesi
    • Hae lomakohteeksi
  • MTLH
    • Esittely
    • Hallinto
    • Jäsenjärjestöt
    • Lomaluotsit
    • Vuosikirjat
    • Yhteystiedot

Miten haen tuettua lomaa?

Hae tuettua lomaa viimeistään 3 kuukautta ennen loman alkua sähköisellä hakemuksella. Halutessasi voit myös tilata paperisen lomahakemuksen ja tuettujen lomien vuosiesitteen asiakaspalvelustamme. 

Vihreän hieman epäsymmetrisen ympyrän sisäpuolella teksti "1. Hae lomaa viimeistään 3 kk ennen loman alkua lomahakemuksella."
Vihreän hieman epäsymmetrisen ympyrän sisäpuolella teksti "2. Täytä hakemus huolellisesti. Lomat myönnetään hakemusten tietojen perusteella."
Vihreän hieman epäsymmetrisen ympyrän sisäpuolella teksti "3. Ensi kertaa lomaa hakevat ovat etusijalla lomapäätöksiä tehdessämme."

Mitä lomahakemuksessa kysytään?

Lomahakemuksessa kysymme perustietosi, kuten nimen, henkilötunnuksen ja osoitteen. 

Saat esittää hakemuksessa kolme lomatoivetta haluamillesi lomille. Kysymme myös hakemuksessa erityistarpeitasi lomalla, kuten erityisruokavalioita ja apuvälineitä. 

Tärkeintä on kuvailla tämänhetkistä elämäntilannettasi, miksi tarvitset tuettua lomaa. Kysymme taloudellista tilannettasi ja sosiaalisia ja terveydellisiä perusteluja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi vaikea taloudellinen tilanne, omaishoitajuus, yksinäisyys, vertaistuen tarve, perhehaasteet, sairaudet ja vammat. 

Kysymme loman tavoitteita. Mitä asioita odotat tuetulta lomalta? 

Käsittelemme henkilötietoja henkilötietolain velvoittamalla tavalla (Tietosuojalaki 4§). Kysymme lupaa henkilötietojesi käsittelyyn lomahakemuksessa. 

Miten täytän hakemuksen, jos haen lomalle puolison, lapsen, ystävän tai avustajan kanssa? 

Jos haet lomaa puolison tai lastesi kanssa ja asutte samassa taloudessa, kysymme hakemuksessa myös heidän tietojaan ja yli 18-vuotiaiden hakijoiden tuloja. 

Jos haet lomaa henkilön kanssa, joka asuu eri taloudessa, ilmoita omassa hakemuksessasi hänen nimensä. Lomahakijat hakevat lomalle erikseen omalla hakemuksellaan.  

Jos tulet lomalle avustajasi kanssa, pyydämme hänen yhteystietojaan. Avustajan kulut määräytyvät sen perusteella, onko hän työsuhteinen avustaja vai ei. Lue lisää avustajasta täältä. 

Jos olet omaishoitaja ja haet lomaa yhdessä hoidettavan läheisesi kanssa, täyttäkää yhteinen hakemus, jos asutte samassa taloudessa. Jos asutte eri taloudessa, sekä omaishoitaja että hoidettava täyttävät omat hakemukset perusteluineen. 

Jos haluat ottaa lomalle lemmikin mukaan, ole yhteydessä suoraan lomakohteeseen. MTLH ei hoida lemmikkeihin liittyviä varauksia lomakohteeseen. 

Mitä tulee huomioida hakemuksessa, jos haen vertaislomalle? 

Muistathan tuoda hakemuksessa ilmi, että kuulut loman kohderyhmään. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla minkään järjestön jäsen. Esimerkiksi sinun ei tarvitse olla Epilepsialiiton jäsen hakiaksesi MTLH:n ja Epilepsialiiton vertaislomaa, mutta sinun tulee kertoa hakemuksessa, että sinulla tai läheiselläsi on epilepsia. 

Miten voin tehdä muutoksia aiemmin lähettämääni hakemukseen? 

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Uuden lomahakemuksen sijaan soita meille tai laita viestiä, niin päivitämme tietosi järjestelmäämme. 

Ensisijainen sivupalkki

Hakijalle

  • Mikä on tuettu loma?
  • Kuka voi hakea tuettua lomaa?
  • Miten haen tuettua lomaa?
  • Kenelle loma myönnetään?
  • Voinko perua tai siirtää loman?
  • Hakijan tietosuoja

Lisää ajankohtaisia

Tuetut lomat 2024 haettavissa pian

12.9.2023

Joulun ja vuodenvaihteen lomien hakuaika päättyy pian

30.8.2023

Syksyn perhelomat on kutsuttu

23.8.2023

Lisää perhelomia hakuun!

9.8.2023

Viimeiset hetket hakea lomaa vuodelle 2023

3.8.2023

Lisää blogitekstejä

Hyvinvointi kuuluu kaikille

14.8.2023

Tuetuista lomista helpotusta lapsiperheille

27.6.2023

Mutkattomia palveluja matalalla kynnyksellä 

5.6.2023

Tuetut lomat lisäävät yhdenvertaisuutta

12.5.2023

Eläkeläisten eriarvoiset mahdollisuudet lomailuun

27.4.2023

Footer

ASIAKASPALVELU

lomat@mtlh.fi
010 2193 460 (ark. klo 9–13)
Tarkemmat yhteystiedot

Tilaa uutiskirje
Saavutettavuusseloste
Tietosuojaseloste

”Haluamme tarjota sinulle elämyksiä,
loman iloa ja voimavaroja arkeen.”

Sari Palmu
MTLH:n hallituksen puheenjohtaja


SEURAA MEITÄ

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}