• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen
  • Suomi
MTLH-logo

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto

Tuettuja lomia ja tukihenkilötoimintaa

MENUMENU
  • Hakijalle
    • Mikä on tuettu loma?
    • Kuka voi hakea tuettua lomaa?
    • Miten haen tuettua lomaa?
    • Kenelle loma myönnetään?
    • Voinko perua tai siirtää loman?
    • Hakijan tietosuoja
  • Lomavalikoima
    • Lomia perheille
      • Perhelomat
      • Muksulomat
    • Lomia työikäisille
      • Työikäisten lomat
      • Loma nuorille aikuisille
    • Lomia ikääntyneille
      • Seniorilomat 60-v. +
      • Seniorilomat 75-v. +
      • Lomat yksin matkustaville
    • Vertaislomat
      • Perhelomat
      • Aikuisten lomat
      • Lomateemat vertaislomilla
      • Avustaminen lomalla
    • Lomia yrittäjille ja maatalousyrittäjille
      • Perhelomat
      • Seniorilomat
    • Lomakohteet
    • Vuosiesitteet
  • Hae lomaa
  • Palaute
  • Ammattilaisille
    • Perustietoa
    • Viestintä
    • Tutkimukset
    • Webinaarit
    • Hae lomakohteeksi
  • MTLH
    • Esittely
    • Hallinto
    • Jäsenjärjestöt
    • Lomaluotsit
    • Vuosikertomukset
    • 70v. juhlajulkaisumme
    • Yhteystiedot

MTLH BLOGI | Kohtaamisia

9.7.2020

Arkiaamu. Työkoneet ovat auenneet tovi sitten ja näppäimistön naputtelun tasainen ääni kuuluu huoneessa. Hiljaista, keskittynyttä ja rauhallista. Kello kulkee ja pian viisari näyttää yhdeksää. Työpäivän sointu muuttuu: puhelin soi pöydälläni, huomaan sen soivan myös työkavereillani. Puhelimesta tulee nopeasti keskeinen osa päivää, väline, jonka kautta minä ja kollegani kohtaamme ensin yhden, sitten toisen ja päivän päätteeksi ties monennen lomanhakijan. Kohtaamme Ihmisen, jolla on meille asiaa.

Kuluneen kevään ja kesän aikana olemme mahdollisesti puhuneet puhelimessa enemmän kuin koskaan aiemmin. Koronan tuomat muutokset lomatoiminnassa ovat näkyneet kasvaneena yhteydenpidon tarpeena: lomia on täytynyt perua ja siirtää, jopa 4-vuotias poikani oppi ulkoa kotitoimistolla toistamani fraasin ”…valitettavasti koronaviruksen vuoksi lomanne täytyy perua…”. Hän sai tähänkin lauseeseen ihailtavan iloisen ja kepeän tunnelman, hänen soittamanaan puhelu loppui aina iloiseen ”heippa!”-huudahdukseen. Hassua, mutta jotenkin lapsen huolettomuus sai olon itselläkin silloin hieman kevyemmäksi.

Millaisia kohtaamisemme lomatoiminnan puhelinpalvelussa sitten ovat? Sosiaalityössä olin tottunut tapaamaan ihmiset kasvokkain. Tapasimme, keskustelimme, tuimme ja ohjasimme. Näin useita herkkiä ja kipeitäkin hetkiä. Kasvojen ilmeitä, kehon viestejä, jotka kertoivat minulle jotain. Tuettujen lomien asiakaspalvelussa ihmiset ovat katseemme ulottumattomissa. Emme näe heitä kasvokkain, mutta me kuulemme heidän asiansa: sen, kuinka he tilaavat lomaesitteemme, kysyvät neuvoa, pyytävät mahdollisuutta toiseen loma-ajankohtaan tai peruvat myönnetyn loman. isäksi kuulemme paljon muuta: väsymyksestä värisevän äänen, iän tuoman kokemuksen, pettymyksestä johtuvan hiljaisuuden ja kyyneleet, kuulemme nekin. Huomaamme epävarmuuden, joka puhelun edetessä muuttuu toiveikkuudeksi – joku tuleekin vakuuttuneeksi siitä, että loma voisi olla hyvä juttu! Kuulemme juttuseuran tarpeen, jolloin pysähdymme ja annamme aikaa. Voimme aistia iloa, helpotusta ja toivoa, jonka lomalainen kauttamme saa. Ne hetket olemme hymyssä mukana.

Kuukausittain palvelemme puhelimitse yli 1000 lomanhakijaa. Kohtaamme heidät jokaisen.

 

Liisa Moilanen
lomasihteeri
MTLH ry

Ensisijainen sivupalkki

Loma, joka jää elämään

20.5.2025

Mielen hyvinvointi alkaa arjen pienistä hetkistä

31.3.2025

Varjoja, voimaa ja valoa – Tuetuilta lomilta tukea perheiden arkeen

13.2.2025

Toivoa ja tottumuksia

19.12.2024

Yksinäisyydellä on monenlaiset kasvot

18.11.2024

Meidän perheen omatoimiloma toi perheen yhteen ja antoi vapauden valita

21.10.2024

MTLH täyttää 70 vuotta!

2.10.2024

Hyvät, kalliit neuvot

6.8.2024

Kesäistä haahuilua

10.6.2024

Mistä on lapsiperheen hyvinvointi tehty?

15.5.2024

Footer

ASIAKASPALVELU

lomat@mtlh.fi
010 2193 460 (ark. klo 9–13)
Tarkemmat yhteystiedot

Tilaa uutiskirje
Saavutettavuusseloste
Tietosuojaseloste

”Haluamme tarjota sinulle elämyksiä,
loman iloa ja voimavaroja arkeen.”

Sari Palmu
MTLH:n hallituksen puheenjohtaja


SEURAA MEITÄ

  • Facebook
  • Instagram
OTA YHTEYTTÄ

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

Hallinnoi suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Sähköisiä hakemuksia ei pysty täyttämään

Järjestelmäongelman vuoksi tällä hetkellä sähköisen hakemuksen täyttäminen ei onnistu. Ongelmaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä!